Digi-ja väestötietovirasto tiedottaa
Tunnistautuminen viranomaisten sähköisiin asiointipalveluihin muuttuu 12.5.2025.
Mistä siirtymisessä digitaaliseen viranomaisviestintään on kyse?
Vuoden 2026 alusta alkaen viranomaisposti toimitetaan ensisijaisesti digitaalisesti kaikille, jotka asioivat sähköisesti. Viranomaisten sähköisiin asiointipalveluihin tunnistautuvat täysi-ikäiset henkilöt saavat Suomi.fi-tunnistuksen yhteydessä ilman erillistä suostumusta käyttöön Suomi.fi-viestit, ellei henkilöllä ole jo palvelu entuudestaan käytössä.
Ne, jotka eivät voi käyttää digipalveluita, saavat jatkossakin viranomaispostin paperilla, elleivät itse valitse toisin.
Sähköisten viestien vastaanottamisen voi myös keskeyttää omalla ilmoituksella, jolloin viestit lähetetään jälleen paperipostina. Jos henkilö, joka on valinnut paperipostin, jatkaa sähköistä asiointia, hänelle luodaan määräajan jälkeen uudelleen sähköinen postilaatikko.
Valitse, otatko Suomi.fi-viestit käyttöösi
Viranomaisen verkkopalveluun 12.5. alkaen tunnistautuvalta kysytään, haluaako hän sähköiset viestit käyttöön vai ei. Hyväksymällä käyttöönoton, henkilö saa jatkossa viranomaispostin oletuksena Suomi.fi-viesteihin.
Jos haluat ottaa sähköiset viestit käyttöön, sinun tulee antaa sähköpostiosoitteesi ja vahvistaa se sähköpostiisi lähetettävän koodin avulla.
Keväällä 2025 tehtävässä kehotuksessa Suomi.fi-viestit ei tule sinulle automaattisesti käyttöön. Voit halutessasi myös ohittaa käyttöönoton. Kysymystä ei näe, jos on jo ottanut Suomi.fi-viestit käyttöönsä.
Saapuneet viestit
Saapuneet viestit pääset lukemaan Suomi.fi-mobiilisovelluksella tai tunnistautumalla Suomi.fi-verkkopalveluun osoitteessa https://suomi.fi/viestit. Tunnistautuminen tapahtuu pankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai henkilökortin sähköisellä varmenteella.
Ilmoitukset uusista saapuneista viesteistä tulevat sähköpostiosoitteeseen, jonka olet ilmoittanut palveluun. Suomi.fi-mobiilisovelluksen käyttäjänä saat ilmoituksen myös suoraan sovelluksen kautta.
Miten ja missä tilanteessa muutos tulee voimaan?
Muutos tulee voimaan kahdessa eri vaiheessa.
- Muutos koskee vain viranomaispostia, ei muuta viranomaisasiointia. Viranomaisen kanssa voi edelleen asioida puhelimessa tai paikan päällä. Vaikka digitaaliset palvelut ovat tutkimustietojen mukaan suosituin viranomaisasiointikanava, puhelinasiointi ja käyntiasiointi säilyvät asiointikanavina digitaalisten palveluiden rinnalla.
- Muutos tapahtuu, kun henkilö tunnistautuu johonkin julkisen hallinnon organisaation sähköiseen asiointipalveluun (esim. OmaVero, OmaKela, Traficomin Oma asiointi).
- 12.5.-31.12.2025 välisenä aikana: henkilölle ehdotetaan Suomi.fi-viestien käyttöönottoa.
- Vuoden 2026 alusta alkaen: henkilölle luodaan automaattisesti Suomi.fi-viesteihin sähköinen postilaatikko viranomaispostin vastaanottamista varten.
Muutos ei tule voimaan, jos henkilö käyttää muita kuin viranomaisten tarjoamia sähköisiä asiointipalveluja (esim. pankit, vakuutuslaitokset)